מדריך למורה
המדריך בוורד

מדריך למורה


מהי ביבליותרפיה?

בעיסוק ביצירות ספרות חשוב להתמקד בחוויה, ולא בניתוח ובפירוק היצירה לגורמים.

הביבליותרפיה היא טיפול בעזרת סיפור ובעזרת תהליכי כתיבה וקריאה. זהו טיפול באמנות – כמו במוזיקה, תנועה, מחול וכדומה. הטיפול באמנות נעשה מתוך תחושה ששפת האמנות בכלל ושפת הסיפור בפרט יש בה כדי להניע את הנפש ולהשפיע עליה. הטקסט הטוב מתאר חוויה אנושית אוניברסאלית שיכולה לפגוש גם את החוויה הפרטית שלנו ולעורר תגובה.


יצירת הספרות בראי הביבליותרפיה

בביבליותרפיה מתייחסים לטקסט כאל ישות שאפשר לשוחח איתה, וכל דיאלוג עִמה הוא לגיטימי. אין תשובה נכונה או לא נכונה. כל תגובה חשובה מאחר שהיצירה הניעה משהו בלב הקורא. חשוב מאוד שהמורים לספרות ישימו לב לכך, כאן אין אנו מתעסקים במסר ובניתוח הטקסט.

הביבליותרפיה מציבה את הקורא במרכז. אין דרך קריאה אחת. החשוב בפענוח היצירה הוא הקורא. הטקסט נמצא רק בתודעתו, הוא מממש אותו, לכן אין קריאה אחת נכונה – אלא אין סוף דרכים. מה מאפשר את קיומן של דרכי הקריאה השונות? ביצירה הספרותית יש פערים, יש מקומות לא סגורים ולא מוגדרים המזמינים פירושים שונים. למקומות האלה אנו נכנסים ומעניקים פירוש אישי.

ואולם מאחר שאנו עוסקים ביצירה ספרותית, כמובן, יש חשיבות גם למה שנאמר מפורשות בטקסט, לכן יש מקום לשאלות הבנה ולהכוונת הקורא. לפיכך הוספנו שאלות הבנה וחשיבה במדריך למורה המצורף לכל יצירה. בשאלות האלה ברור למורה ולתלמיד שהוא עוסק בסוג פעילות שונה, ויש להם תשובות נכונות ולא נכונות.


התרפיה שביצירה

בעצם הקריאה והיצירה בעקבות קריאה יש משום תרפיה. החוויות שאנו עוברים לא נשארות חתומות בלבנו, אנו מאפשרים מגע איתן באמצעות הקריאה הכתיבה והיצירה. ברגע שאדם יוצר בעקבות חוויה קשה הקושי לא משתלט עליך אלא הופך בידיו לאמנות, והוא יכול לראות את מה שיצר, לשתף ולקבל תגובה.

הטקסטים והפעילויות מעשירים את החוויה האישית, ולוקחים אוות למקומות חדשים. הם נועדו גם להקל בשעת מצוקה, אך ברור שאינם תחליף לטיפול למי שנזקק לו.

אחורה
סביבות
על האתר
כלים
שתפו
תנאי שימוש|© כל הזכויות שמורות למדינת ישראל ולעמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב gov על הגובה!