בית הספר לשוטרים - מדריך למורים

 

משטרת ישראל משרתת את ילדי מדינת ישראל ומופקדת על ביטחונם האישי. המשטרה רואה בילדים ובבני הנוער את אזרחי העתיד ומייחסת חשיבות לטיפוח היכרותם עם פעילות המשטרה, בתור אמצעי לבניית דור של אזרחים המחויבים לאורח חיים של שמירת החוק ושמירת ביטחון הקהילה.

 "בית הספר לשוטרים" עוסק במגוון היבטים של פעילות המשטרה, על פי התכנית "בטוחים מהיסוד: תכנית חברתית-ערכית בתחום המניעה" שפותחה על ידי משטרת ישראל ומשרד החינוך.

נוסף על משימות של כיף ומיומנויות חשיבה, "בית הספר לשוטרים" עוסק בנושא המצוי בליבת תכנית הלימודים בכישורי חיים לבית הספר היסודי, משימת החיים "התמודדות במצבי סיכון, לחץ ומשבר". המשחק עוסק בנושאים של התנהגות בטוחה ברחוב וברשת, זהירות מפני חפצים חשודים ומסוכנים ומפני אנשים זרים, שמירת החוק, אחריות פלילית, וההשפעות של עבריינות נוער.

כללי "בית הספר לשוטרים" חושף את הילדים לחשיבות תפקידה של המשטרה בחיי היום-יום דרך היכרות עם פעילותה, על היבטיה השגרתיים והלא-שגרתיים. באתר משימות ידע, הבנה, חשיבה וכיף. כדי לסיים בהצלחה את בית הספר לשוטרים ולקבל תעודת שוטר (דמיונית), על הילדים להצליח בכל המשימות ולעמוד בהצלחה במבחן הדרגה.
קהל יעד כיתות ד'– ו'
מטרות האתר
  • לחנך את הילדים להתנהגות זהירה דרך הגברת המודעות לפגיעות אפשריות בילדים ולדרכי מניעתן
  • לחנך את הילדים לשמירת חוק 
  • לטפח תדמית חיובית כלפי משטרת ישראל ומקצועות השיטור 
  • לבנות את אמון הילדים במשטרה בתור גוף מקצועי שנועד לסייע בשמירה על ביטחונם האישי
התאמה לתכנית הלימודים
  • תכנית הלימודים "בטוחים מהיסוד: תכנית חברתית-ערכית בתחום המניעה"
  • משימת חיים: "התמודדות במצבי סיכון, לחץ ומשבר", בתכנית הלימודים בכישורי חיים.
  • תכנית "מפתח הל"ב: תכנית חברתית-ערכית לבתי הספר היסודיים"
  • מתווה לפיתוח כישורי מידענות
  • מסמך מנחה לפיתוח אסטרטגיות חשיבה
מספר שיעורים מומלץ  מבין משימות "בית הספר לשוטרים", שתי משימות עיקריות מתאימות לעבודה בכיתה, והן: "לוקחים אחריות" ו"התנהגות בטוחה". מומלץ להקדיש שני שיעורים לכל אחד מן הנושאים. שיעור אחד יוקדש לעבודה בכיתת המחשבים, ושיעור שני להרחבה בכיתה.
המלצות לעבודה לאחר הפעילות באתר  האתר מספק טעימה על קצה המזלג מתחומים שונים הקשורים לעבודת המשטרה. ייתכן ואף רצוי שהעבודה באתר תעלה אצל הילדים שאלות שתדרושנה עוד בירור ופירוט. מומלץ להזמין שוטר לכיתה, שיענה על שאלות הילדים בנושאי עבודתו ועבודת המשטרה בכלל. כדאי להיעזר בחומרים אקטואליים, שאפשר למצוא בעיקר במדורי הפלילים בעיתונים ובאתרי אינטרנט, ולהבהיר בעזרתם מושגים ושאלות שעלו במהלך העבודה באתר.
למידע נוסף  אפשר לקבל פרטים ומידע נוסף על תכנית הלימודים "בטוחים מהיסוד: תכנית חברתית-ערכית בתחום המניעה" דרך פנייה למְפַתחות התכנית:
  • זהבה שמש, מנהלת האגף לחינוך יסודי, משרד החינוך, טלפון 02-5603283/4, רחוב דבורה הנביאה, בניין לב רם, ירושלים 91911.
  • רפ"ק שושי אדלשטיין, קצין מניעה באגף קהילה ומשמר אזרחי, המחלקה לשיטור קהילתי, מדור שותפויות טלפון: 08-9770563, פקס: 08-9770569, מטא"ר – לוד, רחוב החשמונאים 8, מטה מג"ב.

 

הפעילות מטרות הפעילות תיאור הפעילות התאמה לתכנית הלימודים
 אימוני ירי 
  • לגרום לילדים הנאה. 
  • לטפח תדמית חיובית כלפי משטרת ישראל ומקצועות השיטור.
משחק של מטווח במטרות נעות. השחקנים נדרשים לירות אך ורק במטרות הנכונות.
 לוקחים אחריות
  • לחנך לשמירת החוק.
  • להכיר את השפעותיה של עבריינות נוער.
  • להבהיר מושגים הקשורים במערכת אכיפת החוק.
חידון העוסק בקבלת אחריות פלילית. בפני השחקנים מוצגת שורת מצבים ועליהם להחליט מהי ההתנהגות הנכונה בכל מקרה.
  • יחידה ד' באשכול 1: "שוטר ומשטרה".
  • יחידה ו' באשכול 3: "מניעת אלימות לסוגיה". מתוך תכנית הלימודים "בטוחים מהיסוד: תכנית חברתית-ערכית בתחום המניעה". 
  • משימת חיים: "התמודדות במצבי סיכון, לחץ ומשבר", בתכנית הלימודים בכישורי חיים.
  • נושא חודש כסלו: "ניהול קונפליקטים", ונושא חודש טבת: "אחריות", בתכנית "מפתח הל"ב: תכנית חברתית-ערכית לבתי הספר היסודיים".
 פענוח פשע 
  • להכיר את אחריות המשטרה לפענוח פשיעה.
  • להכיר כמה מכלי המידע העומדים לרשות חוקרי זירות פשע.
  • לפתח כישורי חשיבה בתחום מיזוג המידע והסקת המסקנות.
משחק פענוח תעלומה. השחקנים מקבלים אוסף של מקורות מידע ורשימת חשודים, ועליהם להגיע לפתרון התעלומה ולגלות מיהו הפושע בעזרת הצלבת מידע ממקורות מידע שונים.
  • יחידה ב' באשכול 1: "השוטר והמשטרה", מתוך תכנית הלימודים "בטוחים מהיסוד: תכנית חברתית-ערכית בתחום המניעה".
  • אסטרטגיות החשיבה הסקה ומיזוג (אינטגרציה), מתוך המסמך המנחה "אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה".

 מסדר המפקד

המשימה מתאימה גם לכיתות ב'-ג'

  • להכיר סוגים שונים של שוטרים.
  • להמחיש את מגוון התפקידים שאפשר למלא במסגרת המשטרה.
משחק זיכרון. על השחקנים להתאים בין סוג השוטר לבין תפקידו, בתוך דקה אחת.  יחידה ב' באשכול 1: "השוטר והמשטרה", מתוך תכנית הלימודים "בטוחים מהיסוד: תכנית חברתית-ערכית בתחום המניעה"
 התנהגות בטוחה
  • לתרגל התנהגות זהירה במצבים בעלי פוטנציאל לסיכון.
חידון העוסק בהתנהגות בטוחה. השחקנים מקבלים תיאורי מקרה קצרצרים ועליהם להחליט בכל מקרה אם מדובר בהתנהגות בטוחה או בהתנהגות מסוכנת.
  •  יחידות ג', ד, ה', ו', באשכול 2: "התנהגות בטוחה" מתוך תכנית הלימודים "בטוחים מהיסוד: תכנית חברתית-ערכית בתחום המניעה".
  • משימת חיים "התמודדות במצבי סיכון, לחץ ומשבר", בתכנית הלימודים בכישורי חיים.
  • נושא חודש תמוז: "ביטחון ובטיחות", בתכנית הלמידה "מפתח הל"ב: תכנית חברתית-ערכית לבתי הספר היסודיים".
  • מטרה 3: "התנהגות אתית, אחראית וזהירה ברשת, המבוססת על הכרת החוק, על ערכים של מוסר ועל מודעות לסכנות שברשת" במסמך "מידענות – מתווה לפיתוח תהליכים מידעניים במהלך הלמידה של תחומי הדעת להתנהלות לומדים בסביבה עתירת מידע".
  • לתרגל וליישם את הידע שנצבר במשימות הקודמות.

חידון המאגד שאלות בכל הנושאים שעסקו בהם במשימות הקודמות: אחריות פלילית, פענוח פשע, סוגי שוטרים שונים והתנהגות בטוחה.

  • יחידה ו' באשכול 3: "מניעת אלימות לסוגיה";
  • יחידה ב' באשכול 1: "השוטר והמשטרה";
  • יחידות ג', ד, ה', ו', באשכול 2: "התנהגות בטוחה",

מתוך תכנית הלימודים "בטוחים מהיסוד: תכנית חברתית-ערכית בתחום המניעה".

  • משימת חיים: "התמודדות במצבי סיכון, לחץ ומשבר", בתכנית הלימודים בכישורי חיים.