מיפוי התכנים על פי תכנית הלימודיםמשתמשים בכסףחיסכוןצרכנות ניהול עסקכסף במשפחהכסף במדינה
חינוך פיננסי וחינוך מתמטי הם שני תחומים הדורשים חשיבה מופשטת. בתחום הפיננסי, נדרשת הבנה מופשטת של נושאים כמו: כיצד הכסף מגיע? מדוע אין המדינה מייצרת די כסף לכולם? מדוע למשפחה אחת יש יותר כסף מאשר למשפחה אחרת? איך חוסכים כסף? איך מצמיחים כסף? מהו כרטיס אשראי? מהו חשבון בנק? איך אדע לשמור על הכסף שלי בבנק? ועוד. בתחום המתמטי, התלמידים נדרשים להבנת עולם המספרים המופשט, הבנת ערך המקום של המספר, הבנת המספרים הלא-שלמים שבהם משתמשים כשעוסקים בכסף ועודכדי לסייע לתלמידים להבין מושגים מופשטים, יש צורך להציג להם מודלים מוחשיים שדרכם תיעשה הלמידה. מסיבה זו, יצרנו עולם זוטא שבו הילדים יכולים ללמוד ולהבין, דרך פעילויות בכלים דינמיים, מושגים שיוכלו לעזור להם בחיי היום-יום. לאור האמור לעיל, בחרנו את סביבת המשחק בתור מקום המתאים ללמידה על כסף ולהמחשת השימוש בו.
היעדים הכלליים של האתר:
היעדים בהיבט המתמטי של האתר:
ייחודה של סביבת הלמידה "איפה הכסף?" הוא בחיבור בין משחקים ללימוד מתמטיקה, בין למידה א-פורמלית ללמידה פורמלית, ובין למידה בשעות הפנאי ללמידה בבית הספר. משחק הוא כלי יעיל ללמידה בשל המוטיבציה הגבוהה וההנאה שהוא יוצר בקרב התלמידים, מעצם תהליך הגילוי, החקר ופתרון הבעיות.
הקשיים המלווים את תפיסת המושגים המתמטיים בהקשר הפיננסי, מעלים את הצורך לבנות מודלים שיתמכו בתהליכים העומדים מאחורי הבנת המושגים. בעזרת המשחקים התלמידים יכולים להתנסות במודלים שדרכם אפשר להבין את המשמעות של מושגים מתמטיים מופשטים. בסופו של דבר, ההתנסות הקונקרטית מאפשרת רכישה של המושג המופשט.
כדי שתלמידים אכן יבנו לעצמם בעקבות המשחקים הבנות מופשטות בנוגע לפעולות ולמושגים המתמטיים, נדרש תהליך של הכללה והעברה. כדי לחזק את קיומה של העברה בין פתרון בעיות בעולם המשחק לבין פתרון בעיות הקשורות לכסף בכיתה ובחיי היום-יום ולתמוך בה, שילבנו בעולם המשחק חלונות למידה, הכוללים הקניה שיטתית של מושגים ומיומנויות הכלולים במשחקים וכן דפי תרגול לחיזוק המיומנויות שנרכשו. המודל הפדגוגי של סביבת "איפה הכסף?" מכיל ארבעה רבדים:
התכנית נכתבה בהתחשב בתכנים של תכנית הלימודים החדשה במתמטיקה בחינוך היסודי. הנושאים המתמטיים המתבטאים באתר הם: פעולות החשבון בתחומי מספר שונים, חקר נתונים, פתרון בעיות, שאלות אינטגרטיביות, אומדן, ניתוח סיכויים והשוואתם, שאלות מילוליות, ממוצע, אחוזים, משמעות המבנה העשרוני ועוד.
הדגשים הפדגוגיים הם: דרכים יצירתיות בפתרון בעיות, העלאת השערות, יצירת חלופות ומתן פתרונות מספר לאותה בעיה, חשיבה רפלקטיבית ויכולת שיפוט וחקר.
אפשר לחלק את ההיבטים המתמטיים הנדרשים בהקשר הפיננסי, כפי שהם מופיעים בתכנית הלימודים במתמטיקה, לשלוש קטגוריות:
1 | טיפול במספר |
ספירה, מניה, מבנה עשרוני, המספר העשרוני, אחוז, יחס, אומדן פעולות עם מספרים: חיבור, חיסור, כפל, חילוק |
2 | מיון וייצוג נתונים | דיאגרמות, טבלאות, ממוצע |
3 | כישורים | שליטה במיומנויות מתמטיות , תובנה מספרית, שימוש בכלים מתמטיים לפתרון שאלות מילוליות, התמודדות עם בעיות חקר, הכרת מושגים ומונחים והבנת הקשרים ביניהם. |
להרחבה: ראו את טבלת מיפוי תוכני האתר על פי תכנית הלימודים במתמטיקה.
האתר בנוי מערוצים המופיעים בסרגל העליון. ערוצים אלו מאורגנים על פי הנושאים הפיננסיים שהאתר עוסק בהם. דרך הערוצים אפשר להיכנס למשחקים ולחלונות למידה. לדוגמה, בלחיצה על "ניהול עסק" בסרגל העליון של הדף, נפתח הדף המרכזי של הערוץ.
בכניסה לערוץ אפשר להיכנס למשחקים ולחלונות הלמידה גם מהסרגל העליון, בלחיצה על שם הערוץ, ראו דוגמה כאן:
רמות הקושי במשחקים ובחלונות הלמידה מאופיינות בדרך כלל על ידי תחום המספרים והמורכבות של הסיטואציה:
תלמידים מתקדמים יכולים לנוע בין המסלולים ולנסות את כוחם במשחק ובחלונות הלמידה. כמו כן, תלמידים מתקשים יכולים להתחיל ברמת מתלמדים ולעלות ברמה על פי יכולותיהם.
הוראה בהקשר, כפי שהיא מתבטאת בתכנית "איפה הכסף?", קושרת את המתמטיקה לחיי היום-יום של התלמיד, ובכך יוצרת רלוונטיות ועניין בלמידה בשילוב מעורבות רבה יותר של התלמיד. תהליך הלמידה מצריך מהתלמידים לזהות את האנלוגיה בין בעיות מתמטיות מהתחום הפיננסי לבעיות מתמטיות דומות מתחומים אחרים. בתהליך זה למורה יש תפקיד חשוב ומכריע בחיבור בין "שפת ההקשר" של חיי היום-יום לשפת המתמטיקה הנלמדת בבית הספר. לשם כך נבנו חלונות הלמידה ומאגר דפי העבודה, אשר נותנים מסגרת רחבה יותר למיומנויות הספציפיות שהמשחק עוסק בהן. מיומנויות אלו יסייעו למורה ביצירת המשכיות בתהליך הלמידה בכיתה.