ציון מאה וחמישים שנים להולדתו של חוזה המדינה הוא גורם מזמן לעיסוק בדמותו המופלאה ומעוררת ההשראה של בנימין זאב הרצל: אדם שיצא כמעט לבדו למסע חוצה גבולות, ותר בלא לאות אחר דרכים לכינונה של מדינה ליהודים וליצירת שינוי מהותי בעם היהודי בגולה; האיש שבעשר שנים של עשייה נמרצת הביא לאיחודם של יהודים רבים תחת כנפי הרעיון הציוני וגרם לרבבות לחלום על מדינה ליהודים. כארבעים שנים אחרי מותו, עם כינונה של מדינת ישראל, התגשם חזונו של הרצל.
האתגר בהוראת סיפורו של הרצל הוא כפול: מצד אחד, לבסס את דמותו בתור אחת מדמויות המופת בתולדות ישראל; מצד אחר, להציג את תפיסת עולמו ואת הערכים שייצג, ואת הרלוונטיות שלהם לחברה הישראלית בימינו.
היכרות עם הרצל האדם, על מעלותיו ומגרעותיו, על עצמתו הרוחנית ומכלול הערכים שאותם ייצג, בהקשר ההיסטורי הנכון, תהפוך את דמותו של הרצל לבעלת משמעות אצל התלמידים, בני הדור הצעיר. בדרך זו נעניין את בני הדור הצעיר להכיר את האיש שמונצח ברחבי הארץ בעיקר בשמות רחובות ומוסדות. הרצל יחדל מלהיות דמות היסטורית גדולה מהחיים, וייתפס בתור דמות שאפשר לנהל עמה דיאלוג גם במרחק של כמאה שנים לאחר מותו.
היכרות עם תפיסת העולם של הרצל והשאלות ששאל לפני יותר ממאה שנים, מלמדת שרבות מן השאלות ששאל רלוונטיות גם בימינו. לדוגמה, שאלות כגון: מה יהיה אופייה של מדינת היהודים? או: מה יהיה יחסה לשכניה? ממשיכות להיות מוקד לדיון, וראוי להציגן לתלמידים.
שם הערוץ | יום הרצל |
קהל יעד | כיתות ד' – ח' |
יעדי הערוץ |
|
התאמה לתכנית הלימודים |
פעילויות האתר תואמות את תכנית הלימודים שנכתבה על ידי מטה קרמניצר שנהר במשרד החינוך, לרגל מאה וחמישים שנים להולדת הרצל, ועוסקות בנושאים הבאים:
|
מספר שיעורים מומלץ | מסעותיי עם הרצל: 3–5 שיעורים במעבדת המחשבים; ראש בראש בקונגרס הציוני : 1 –2 שיעורים במעבדת המחשבים. |
המלצות לעבודה לפני הפעילות באתר | לפני הכניסה לפעילות באתר, רצוי לנהל דיון מקדים בכיתה. ראשית, כדאי לשאול את התלמידים מה הםיודעים על הרצל, וללקט ולעבד את הידע הקודם שלהם. לאחר מכן אפשר להתחיל להעלות עם התלמידים שאלות כגון: מה הניע את הרצל להתחיל לפעול למען הקמת מדינה ליהודים? כיצד הצליח הרצללהניע ולשכנע את בני דורו? במה הוא הצליח ובמה הוא נכשל? האם חזונו של הרצל אכן התממש? אפשר להשאיר את השאלות האלה פתוחות, ולחזור ולדון בהן בסיום הפעילות באתר. מומלץ להתחיל בפעילות "מסעותיי עם הרצל", מאחר שפעילות זו פורשת בדרך כרונולוגית את סיפורו של הרצל וממחישה את הרקע שבו פעל. הפעילות "מסעותיי עם הרצל" היא רקע טוב לפעילות "ראש בראש בקונגרס הציוני", שמאפשרתהעמקה בדילמות שהרצל התמודד עמן . |
המלצות לעבודה לאחר הפעילות באתר |
לאחר הפעילות באתר, מומלץ לחזור ולדון בשאלות שהועלו לפני תחילת הפעילות, ולבחון האם בעקבות הפעילות השתנו התשובות לשאלות. ייתכן שהתלמידים יעלו לדיון שאלות חדשות.
|
המלצות לקריאה נוספת | חומרי למידה בנושא בנימין זאב הרצל מתוך: אתר המטה ליישום דוחות שנהר וקרמניצר, משרד החינוך מקורות וחומרי למידה על הרצל מתוך: אתר המועצה הציבורית להנצחת זכרו של בנימין זאב הרצל, משרד ראש הממשלה אתר מוזאון הרצל |
הפעילות | יעדי הפעילות | תיאור הפעילות | התאמה לתכנית הלימודים |
"מסעותיי עם הרצל" |
|
הפעילות "מסעותיי עם הרצל" מספרת את סיפורו של הרצל דרך מסעותיו ברחבי אירופה והמזרח התיכון, במהלך ניסיונותיו להקים בית לאומי לעם היהודי.הגולשים "עוברים" עם הרצל בשבע ערים מרכזיות במהלך פעילותו הציונית. בכל אחת מן הערים, הגולשים מתוודעים ליומן, לאלבום תמונות ולחידון, הקשורים באירועים שהתרחשו באותה עיר. |
|
"ראש בראש בקונגרס הציוני" |
|
המשחק "ראש בראש בקונגרס הציוני" נועד להמחיש את הדילמות והמאבקים הגדולים שליוו את העשייה הציונית בימיו של הרצל. לפני הגולשים מוצגות שתי עמדות מנוגדות, ועליהם למיין את הנימוקים התואמים לעמדות. בסיום הפעילות אפשר להצביע בעבור בעל העמדה שטיעוניו היו משכנעים יותר. |
|