איפה הכסף - מדריך למורה

מבוא ודרכי הוראה | מיפוי התכנים על פי תכנית הלימודים | משתמשים בכסף | חיסכון | צרכנות | ניהול עסק | כסף במשפחה | כסף במדינה

חיסכון

כללי שער זה מפגיש את התלמידים עם מושג החיסכון. נושא החיסכון (ובפרט חיסכון לטווח ארוך) הוא בעל חשיבות רבה, גם לפרט וגם לחברה, ורצוי להכירו כבר מגיל צעיר. השער עוסק בנושא זה מנקודת מבט של ילדים בנוגע למטרות מתוך עולם הילדים. מושג החיסכון נלמד בהקשר של מושג התקציב החודשי ומאזן ההכנסות וההוצאות.
מטרות הערוץ תהליך למידה שבסופו יבין התלמיד שתכנון תקציב יכול לסייע בהגשמת מטרות. השער שם דגש בנושא תכנון החיסכון וההשקעה לטווח הארוך.
קהל יעד כיתות א' – ו'.
מספר שיעורים מומלץ היחידה יכולה להתפרס על שני שיעורים בכיתת המחשבים.
המלצות לעבודה בטרם ייכנסו תלמידים לאתר דיון סביב נושא החיסכון אצל ילדים, לדוגמה: מדוע ילדים חוסכים כסף ומתי? כיצד ילדים חוסכים כסף? מתי הם יכולים להשתמש בכספם?
המלצות לעבודה בעקבות הפעילות באתר תכנון תקציב חודשי לילד, טבלת הכנסות והוצאות אישית, מעקב, תיאור באמצעות תרשימים.

 

פעילות תאור הפעילות מטרות מתמטיות נושאים מתמטיים (כיתה)
משחק החיסכון זהו משחק לוח מקוון שבתחילתו השחקן בוחר מטרת חיסכון ספציפית. כל הקפה של לוח המשחק מייצגת חודש. במהלך החודש השחקן נפגש בהוצאות ובהכנסות שונות. מטרת המשחק היא להגדיל את ההכנסות ולהקטין את ההוצאות כדי לאפשר חיסכון חודשי. המשחק מסתיים כאשר מצטבר סכום כסף מספיק לרכישת מטרת החיסכון.
  1. הבנת הקשר בין חיסכון לזמן.
  2. הבנת המרכיבים של חיסכון: הפרש בין הכנסות להוצאות.
  1. כפל בעשרות שלמות (ד')
  2. השוואה בין קבוצות נתונים (ה'–ו')
זמן לחיסכון החלון עוסק בשאלות של חיסכון קבוע לאורך זמן. לדוגמה: כמה כסף יצטבר כעבור שנה אם אחסוך 20 ₪ בחודש. לרשות התלמידים יש סרגל זמן המסייע להם בפתרון הבעיה.
  1. הבנת הקשר בין חיסכון לזמן ובין חיסכון חודשי לחיסכון מצטבר
  2. פתרון בעיות מילוליות דינמיות מגוונות, כאשר בכל פעם משתנה אחר אינו ידוע.
  1. בעיות כפל וחילוק עם נעלם עד תחום ה- 1000 (ג- ד').
  2. כפל וחילוק בעשרות שלמות (ד')
החיסכון של דור ואיילנש שני סיפורי מקרה, המתארים דרכי חיסכון של שתי דמויות למען מטרה ספציפית. התלמיד לומד דרך הסיפורים כיצד אפשר לחסוך כסף כאשר יש יעד לחיסכון, וכיצד אפשר לנהל את הכסף באמצעות טבלת הכנסות והוצאות.
  1. תכנון תקציב.
  2. חישוב הכנסות והוצאות לזמן נתון.
  3. ניתוח טבלת הוצאות והכנסות.
  4. חשיפה לאפשרויות שונות, הגדלת החיסכון דרך מציאת מקורות הכנסה המתאימות לילדים.
  1. קריאת טבלה והסקת מסקנות מטבלה (ג'–ד').
  2. פעולות החשבון בתחום האלף(ג'–ד').
  3. שאלות מילוליות רב שלביות (ה'–ו').
  4. חקר נתונים (ה'–ו').
התקציב שלי כלי מקוון המסייע לתלמידים בתכנון ומעקב אחר תקציב אישי. עליהם לרשום את ההוצאות וההכנסות שלהם והכלי יחשב את התקציב שלהם. החלון מכיל בתוכו טבלת אקסל, לשימוש התלמידים לאורך זמן במחשב באישי שלהם. הכלי יסייע לתלמידים לתכנן את התקציב שלהם כך שיוכלו להקצות סכום כסף גם לחיסכון.
  1. איסוף , ארגון וניתוח של קבוצות של נתונים.
  2. השוואה בין קבוצות נתונים.
חקר נתונים (ה'–ו')