סבבה - מדריך למורים

מבוא | מיפוי התכנים על פי תכנית הלימודים | עולם מופלא | הכדור ואנחנו | המדריך הירוק | בלוג סבבה | מידע סביבתי 

עולם מופלא

כללי

ערוץ "עולם מופלא" עוסק בהתבוננות בעולם סביבנו, הבנת יחסי הגומלין המורכבים שבין היצורים החיים ופליאה מיופיו ועצמתו של הטבע.

הילדים יכירו מקרוב את המרכיבים של המערכות האקולוגיות ומגוון המינים וגם את האיומים עליהם.
קהל היעד  כיתות ג' – ח'
יעדי הערוץ
  • להקנות כלים להתבוננות על הסביבה הקרובה.
  • להכיר את התנאים והצרכים החיוניים לקיומם של יצורים חיים.
  • לזהות יחסי גומלין, קשרים והשפעות הדדיות בין מרכיבים שונים בסביבה.
  • להבין את החיוניות של המערכת האקולוגית והמגוון הביולוגי לחיי האנושות.

מס' שיעורים מומלץ

מומלץ להקדיש לערוץ "עולם מופלא" ארבעה שיעורים, מתוכם שני שיעורים בכיתת המחשבים ושני שיעורים בכיתה או בסביבת בית הספר.

המלצות לעבודה לפני הפעילות באתר

  • בכל התרבויות ובכל התקופות התפעלו בני האדם מיופיו של הטבע וביטאו זאת בדרכים שונות בתחומי האמנות השונים. גם במקורות היהודיים אפשר למצוא ביטויים רבים לכך, "מה רבו מעשיך ה' כלם בחכמה עשית" (תהילים י"ט ב'). שוחחו עם התלמידים על הפליאה האישית שלהם מן הטבע – דברים שמרגשים, מדהימים או מסקרנים אותם. כמובן רצוי לערוך שיעור זה מחוץ לכיתה כדי להעניק לתלמידים חוויה רב-חושית. הציעו להם לבטא את תחושותיהם בדרך יצירתית.
  • ערכו רשימה משותפת בכיתה של התועלות שאנו, בני האדם, מקבלים ממערכות הטבע (חומרי גלם, אנרגיה, השראה והנאה). היעזרו בחומרי ההוראה המומלצים להלן.

המלצות לעבודה לאחר הפעילות באתר

  • צאו עם התלמידים לסביבת בית הספר ונסו לזהות מקצת המרכיבים שעסקתם בהם בערוץ. (ניטור פרפרים, מיינה). אפשר לצלם ולהציג תערוכה כיתתית.
  • דונו בציטוט: "בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן. ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחים הם וכל מה שבראתי – בשבילך בראתי. תן דעתך, שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם תקלקל – אין מי שיתקן אחריך". (קהלת רבה ז', י"ג). שוחחו עם התלמידים על המשתמע מן הפסוק: למה הכוונה במילים "בשבילך בראתי"? מהי נקודת המבט על העולם המתבטאת בציטוט זה? איזו אחריות מוטלת עלינו בני האדם?
חומרי הוראה מומלצים

    

הפעילות יעדי הפעילות תיאור הפעילות התאמה לתכנית הלימודים

משחק "הישרדות" 

 

  • להבין שיש קשר בין תכונות של יצור חי לבין יכולת ההישרדות שלו בסביבה מסוימת.
  • לפתח מודעות לכך ששינוי פתאומי בתנאי הסביבה יכול להשפיע על יכולת ההישרדות של יצורים חיים ואף לגרום להכחדת מינים.

משחק סימולציה שבו הילדים "יוצרים" ציפור ומסייעים לה לשרוד בסביבה, על פי התכונות שנבחרו.

לאחר כל פעולה מתקבל משוב בטקסט ובאנימציה.

לאורך כל המשחק אפשר לחזור ולשנות את התכונות כדי להתאים את היצור לסביבה בדרך מיטבית.

תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לבית הספר היסודי:

1.3.א. הכרת צרכים ותנאים חיוניים לקיומם של יצורים חיים, ומאפייני חיים בסיסיים.

2.3.ב. הכרת דרכי מיון של בעלי חיים בדגש על התאמה של מבנה לתפקיד ולסביבה.

1.1.ב. התנסות במיומנויות פתרון בעיות תוך הפעלת חשיבה יצירתית.

תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לחט"ב

נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות

נושאי משנה:

ב. יחסי גומלין בין יצורים ובין סביבתם.

ג. מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה

פרפרים: "פעילים להגנת הסביבה"  

  • להכיר את אורח החיים של פרפרים, מחזור החיים שלהם ומינים שונים של פרפרים.
  • לפתח מודעות להשפעת שינויים בסביבה על אוכלוסיית הפרפרים.
  • להכיר את  המושג "סמן ביולוגי" ולהתנסות בניטור פרפרים.

מצגת המתארת את עולם הפרפרים בעזרת תמונות מרהיבות של מיני פרפרים מן הארץ.

המצגת חושפת בפני התלמידים את הקשר שבין פרפרים לבעיות סביבה: פרפרים מושפעים משינויים בסביבה ועל כן יכולים להיות סמנים ביולוגיים ולעזור לאדם בזיהוי שינויים בסביבה ובאקלים.

התלמידים מוזמנים להשתתף בניטור פרפרים בעזרת טבלה מתאימה, ולשתף בחוויות אישיות במפגש עם פרפרים.

תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לבית הספר היסודי:

1.3.ב. הכרת מגוון המינים בטבע ופיתוח מודעות לחשיבותו.

2.3.ב. הכרת דרכי מיון של בעלי חיים בדגש על התאמה של מבנה לתפקיד ולסביבה.

1.1.א. מיומנויות טיפול במידע- שימוש בייצוגים (טבלה).

תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לחט"ב

נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות

נושאי משנה:

א. המגוון הביולוגי

ב. יחסי גומלין בין יצורים ובין סביבתם.

ג. מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה.

מינים פולשים 

  • להבין מהם מינים פולשים ומה השפעתם על הסביבה
  • להכיר את ציפור המיינה בתור דוגמה למין פולש.
  • לפתח מודעות להשפעת האדם (חיובית ושלילית) על מינים פולשים, וליכולת האישית להשפיע על צמצום או הרחבה שלהם.
  • זיהוי מאפיינים של מינים פולשים.

יחידת תוכן העוסקת בנושא מינים פולשים בעזרת הדוגמה של ציפור המיינה.

הילדים לומדים על מאפיינים והשפעות של מינים פולשים, ומתוודעים לאורח חייה של ציפור המיינה והשפעתה על אוכלוסיית הציפורים בישראל בעזרת שאלות הבנה, ניתוח תרשים ועוד.

תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לבית הספר היסודי:

1.3.ב. הכרת קיומו של מגוון המינים בטבע ומודעות לחשיבותו.

1.5.א. הבנת עקרונות ותהליכים במערכות אקולוגיות.

1.5.ב. הבנת מקומו של האדם בטבע, והפגנת אחריות אישית בשמירה והגנה על הטבע והסביבה.

1.1.א. מיומנויות טיפול במידע. (עיבוד והערכת מידע)

תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לחט"ב

נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות

נושאי משנה:

ב. יחסי גומלין בין יצורים ובין סביבתם.

ג. מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה.
בית גידול
  • לזהות את המרכיבים המרכזיים של בית גידול, שהם בעלי חשיבות עבור יצורים חיים.
  • להבין שיש התאמה בין תכונות של יצור חי לבין תנאי הסביבה בבית הגידול.

יחידת תוכן העוסקת במרכיבים המרכזיים של בתי הגידול, שהופכים אותם לסביבות המאפשרות חיים.

כמו כן, התלמידים מתוודעים להתאמה הקיימת בין יצורים חיים (צמחים, בעלי חיים) לבין בתי גידול שונים, דרך משחק התאמת זוגות.

תחום תוכן: מדעי החיים. תחום משנה: עולם היצורים החיים.

1.3 א. התלמידים יכירו צרכים ותנאים לקיומם של יצורים חיים, וידעו מהם מאפייני החיים הבסיסיים.

תחום תוכן: מדעי הסביבה. תחום משנה: מערכות אקולוגיות ואיכות הסביבה.

1.5 א. התלמידים יכירו מרכיבי סביבה חיים ודוממים ויבינו עקרונות ותהליכים במערכות אקולוגיות.

שרשרת מזון
  • להכיר את המושג שרשרת מזון, המתאר מעברי מזון (ואנרגיה) בין יצורים חיים.
  • להבין שלכל יצור חי יש "תפקיד" חשוב ובעל משמעות בשרשרת המזון.
  • להכיר שרשרות מזון שונות.
  • לזהות את התפקידים המרכזיים של יצורים חיים בשרשרת המזון: יצרנים, צרכנים (ומפרקים).
יחידת תוכן המציגה שתי שרשרות מזון: בים וביבשה, וכן את התהליך המתרחש בעקבות פגיעה באחד מן היצורים בשרשרת.

תחום תוכן:מדעי הסביבה

תחום משנה: מערכות אקולוגיות ואיכות סביבה

1.5 א. התלמידים יכירו מרכיבי סביבה חיים ודוממים ויבינו עקרונות ותהליכים במערכות אקולוגיות.

בכיתות ה'ו' – התלמידים יציינו צורות הזנה שונות בבעלי חיים (אוכלי צמחים, טורפים, אוכלי כול) וקשרי הזנה (שרשרות מזון ומארג מזון).

תחום תוכן מדעי החיים.

תחום משנה: עולם היצורים החיים

3.1 התלמידים יכירו את מאפייני החיים ואת מורכבות עולם היצורים. (הם יכירו את מגוון המינים ויפתחו מודעות לחשיבותו).

המלך והצפרדעים – סיפור דיגיטלי

מומלץ להיכנס למדריך למורה באתר "זה כל הסיפור"