מדריך למורה - משתמשים בכסף
כללי השער עוסק בהיבטים של קנייה ומכירה תוך דגש על חישובים הנובעים מפעולות אלה והכרות עם שטרות ומטבעות הכסף הישראלי. המיומנויות המתמטיות הבאות לידי ביטוי כאן הן: חיבור וחיסור כולל הדרכים שונות לפתרון התרגילים, מבנה עשורי, פירוקים שונים של מספרים, ייצוגים שונים של המספר והמעבר ביניהם.

רמות הקושי מוגדרות מראש (להלן), אך ניידות בין הרמות יכולה להתרחש בהתאם לרמת התלמיד :
מתלמדים – מתאים לכיתות א' – ב'
עובדים – מתאים לכיתות ג' – ד'
אחראי משמרת – מתאים לכיתות ה' – ו'
מטרות השער מטרות השער הן מתן כלים מתמטיים שיסייעו ללומד להבין וליישם פרוצדורות מתמטיות כמו חיבור וחיסור בהקשר יומיומי של קנייה ומכירה – חישוב סכומים ומתן עודף. המשחק וחלונות הלמידה מזמנים עיסוק במבנה העשרוני בהתאם לשטרות ולמטבעות ויחד עם זאת מזמינים את הלומד להציע מגוון אפשרויות פירוק והצגות של סכומי הכסף. כמו כן, מתמקד השער בחשיפה ותרגול של אסטרטגיות יעילות לחישוב עודף אשר יסייעו לתלמידים לחשב בע"פ בזמן קצר יותר.
מספר שיעורים מומלץ היחידה יכולה להתפרס על כשלושה שיעורים בכיתת המחשבים. מומלץ להתחיל במשחק הגלידרייה , לאחר מכן להתאמן בחישובים מהירים ובאסטרטגיות יעילות לחישוב בחלונות הלמידה. בסיום העבודה בחלונות הלמידה מומלץ להיכנס שוב למשחק על מנת לראות האם חל שיפור בביצועי התלמיד.
המלצות לעבודה בטרם ייכנסו תלמידים לאתר לשוחח עם התלמידים על קנייה ומכירה ולחשוף אותם למושגים כמו: עודף, קנייה, מכירה, מחיר. לוודא זיהוי של שטרות ומטבעות.ליזום ריבוי הצגות של סכומי כסף באמצעות מטבעות ושטרות שונים ולדבר על אסטרטגיות יעילות לחישוב תרגילי חיסור (עודף).ברמת העובדים שמיועדת לכיתות ג'-ד' , המספר ½ מופיע כשבר עשרוני 0.5 לכן, מומלץ להפגיש ילדים עם תגיות מחירים וללמד את המספר 0.5 כחלק מ"ידע חברתי" בתחום הקנייה והמכירה .
המלצות לעבודה בעקבות הפעילות באתר מכיוון שהפעילות עוסקת בלמידה אינטגרטיבית המשלבת נושאים מתמטיים בהקשר של חיי יום-יום מוכרים לתלמיד, צריך לקשר את הידע הנרכש במשחק לידע מתמטי בהקשרים דומים אחרים. לכן, מומלץ להרבות בשאלות מילוליות בהקשר של קנייה ומכירה, הדומות לסיפור באתר, בכתב או בעל-פה, במהלך שיח מתמטי בפתיחת שיעור.
כמו כן, מומלץ להמשיך ולעבוד על פירוקים שונים של מספרים על פי השטרות והמטבעות, וכתיבתם בתור תרגיל מרובה מחוברים. כך יכול להיווצר קישור בין שפת ההקשר לשפה המתמטית המופשטת יותר.
כדאי להמשיך ולתרגל עובדות כפל באמצעות פעילויות כמו "אתה יכול לפרוט לי", תוך שימוש בשאלה: כמה פעמים מספר X "נכנס" ב-Y?
בשער זה מוצעות פעילויות המשך בצורת "דפי עבודה" המתרגלים את הנושאים המתמטיים שהשער עוסק בהם, ולכן מומלץ להמשיך ולעבוד בהם.


פעילות תאור הפעילות מטרות מתמטיות נושאים מתמטיים (כיתה)
משחק הגלידרייה משחק זה מדמה סיטואציית קנייה ומכירה מהחיים האמיתיים. השחקן, נכנס לנעליו של מוכר בגלידריה, ונדרש לקבל את הזמנות הלקוחות, להכין אותם, לחשב את עלות ההזמנה , לקבל את הכסף ולתת עודף . מטרת המשחק היא לבצע נכון כמה שיותר הזמנות של לקוחות כדי להרוויח כמה שיותר כסף בזמן נתון.לצורך כך התלמיד צריך לחשב סכומים וחישובי עודף בע"פ בזריזות.
  1. שימוש יעיל בפעולות החיבור והחיסור בסיטואציה של קנייה ומכירה בחיי היומיום.
  2. תרגול אסטרטגיות לחישוב יעיל לחיבור וחיסור בתחום ה-100 ותחום ה-1000.
  3. תרגום סכומים של שטרות ומטבעות לסמלים מתמטיים (שלמים או עשרוניים)
  1. הכרת המספרים בתחום ה-1000 (א'- ג').
  2. חיבור וחיסור במספרים טבעיים. (א'- ד')
  3. משמעות השבר העשרוני(ה'- ו')
  4. חיבור וחיסור שברים עשרוניים.( ה'- ו')
חלון למידה - הכספת משחק העוסק בזיהוי השטרות והמטבעות ובתרגומים משפת הכסף לשפת המתמטיקה ולהפך. בלשונית מי צודק יתמודדו הילדים עם תשובות שגויות ויצטרכו להכריע איזו דרך נכונה להצגת הכסף. הרמות במשחק באות לידי ביטוי בתחום המספרים ובמעבר משלמים לשברים עשרוניים.
  1. הפעילות מתרגלת מעברים מייצוגים של שטרות ומטבעות לייצוגים של סמל מתמטי ולהפך, עד תחום ה- 1000.
  2. הפעילות מתרגלת ספירה ומנייה של שטרות ומטבעות.
  3. פעילות זו מפתחת מיומנות של פירוק מספרים והצגתם בדרכים שונות.
  4. פעילות כמו "מי צודק" מפגישה את התלמיד עם תפיסות מוטעות, לכן, לאחר השיעור מומלץ לשמוע את נימוקי התלמידים בקשר למקרים השונים המוצגים בפעילות.
  1. הכרת המספרים בתחום ה- 1000 (א'- ג').
  2. משמעות המבנה עשרוני (ב'-ג')
  3. משמעות השבר העשרוני ( כיתה ה').
חלון למידה – "האם תוכלו לפרוט לי?" דמויות שונות מגיעות לסירוגין לקופאי (התלמיד) עם סכום כסף ובקשה לפריטה של מטבע מסוים המתאים למכונות המשחק בקניון. על התלמיד לפרוט את הכסף הגדול למטבעות על פי המבוקש. רמת המשחק משתנה בהתאם למטבעות אותן מבקשות הדמויות לפרוט, כמו למשל: 5 שקלים, 2 שקלים 10 שקלים, חצאי שקלים ועשרות אגורות.
  1. הפעילות מחברת בין ספירה בדילוגים זהים לפעולת הכפל או החילוק. כך היא מחזקת את משמעות פעולת הכפל בתור חיבור קבוצות שוות.
  2. הפעילות "חוקרים ומנסים" מרחיבה את הבנות התלמיד בנושא המבנה העשרוני ? לכן מומלץ להמשיך ולתרגל שאלות כמו: כמה שקלים בודדים נכנסים ב-100ש"ח? כמה מטבעות של 10 ש"ח נכנסים ב-1000ש"ח?. וכן גם במספרים עשרוניים: כמה מטבעות של 10 אגורות נכנסים ב- 5.5 ₪?
  1. ספירה ומנייה בזוגות, בחמישיות ובעשרות (א'- ב')
  2. שאלות כפל וחילוק (ג')
  3. כפל שלם בשבר (ד')
  4. משמעות השבר העשרוני (ה')
  5. חילוק שברים עשרוניים (ו')
חלון למידה – "החזרת עודף" הפעילות היא השלב האחרון במשחק הגלידרייה בו מוקשים בקופה הסכום לתשלום והסכום ששולם. החישוב שצריך להיעשות ע"י התלמיד הוא תרגיל חיסור כדי לדעת כמה עודף הוא צריך להחזיר ללקוח. הפעילות מתרגלת חיסור בעל-פה של מספרים שלמים ועשרוניים.תלמידים שאינם מיומנים יכולים להסתייע בקופת הכסף לספירת העודף.
  1. חיבור וחיסור בתחום ה- 20 (א')
  2. חיבור וחיסור בתחום ה- 100 (ב')
  3. חיבור וחיסור בע"פ של שברים עשרוניים (ה')
חלון למידה- "עודף הצילו" פעילות העוסקת בשתי אסטרטגיות מרכזיות לחישוב עודף בעל פה: אסטרטגיה אחת בה מתבצעת הורדה של העשרות ואח"כ היחידות,ואסטרטגיה נוספת הנשענת על הפיכת תרגיל החיסור לתרגיל חיבור עם נעלם כמו בדוגמא הבאה:במקום לחשב 32 - 13, התלמיד יחשב 32 =__ + 13 מכיוון שבדרך כלל הדרך לפתרון נגזרת מהמספרים, נבחרו בפעילות זו מספרים המתאימים לחישובים בדרך של הורדה במנות או באמצעות השלמה. לכן, חשוב לשוחח עם התלמידים ולהעלות למודעות את השימוש באסטרטגיות רק כאשר הן מתאימות לאופי המספרים.
  1. חיבור וחיסור מספרים שלמים בתחום ה- 1000(א'-ב')
  2. חיבור וחיסור מספרים עשרוניים (ה')


סביבות
על האתר
כלים
יצירת קשר
תנאי שימוש|© כל הזכויות שמורות למדינת ישראל ולעמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב gov על הגובה!