המדריך למורה
שלבי הפעילות:
א. לפני הכניסה לפעילות ניתן לערוך דיון במליאת הכיתה בנושא: "מה זה בעבורך להיות ישראלי/ת"? האם להיות ישראלי/ת זה להיות אזרחי/ת של מדינת ישראל? האם להיות ישראלי/ת זה להיות יהודי/ה? האם יש לדעתכם תכונות שמאפיינות את הישראלים?
ב. רצוי להתחיל את הפעילות בהצבעה בסקר המקוון. הסקר מציג מגוון של תכונות שניתן לשייך לישראלים, חלקן חיוביות וחלקן שליליות, חלקן קשורות בזהות יהודית וחלקן בזהות ישראלית־חילונית.
ג. לאחר ההצבעה בסקר מומלץ לצפות ב"ענן התכונות". הענן מציג את התכונות הכלולות בסקר, בסדר גודל יחסי. ככל שהתכונה זכתה לניקוד גבוה כך הגופן שבו היא כתובה גדול יותר. ניתן גם לצפות בציונים המפורטים של התכונות השונות בדף "הדירוג המלא".
ד. בשלב זה ניתן להזמין את התלמידים לבחור את התכונה המרגשת ביותר, המצחיקה ביותר, המקורית ביותר והמעצבנת ביותר. הפעילות הזאת נועדה לעורר הערכה ראשונית של התכונות השונות.
ה. קצרה היריעה מלכלול בסקר את כל התכונות העשויות לאפיין את החברה הישראלית, ולכן אנו מזמינים את התלמידים להציע תכונות מקוריות משלהם. חלק מהתכונות, שהגולשים ישלחו, יכללו בסקר בשנה הבאה.
ו. לסיכום מוצעת לתלמידים פעילות מובנית לרפלקציה על משמעותו של הסקר. בפעילות "חושבים על מה זה להיות ישראלי/ת..." מועלות שאלות הנוגעות במאפייניה של הזהות הישראלית:
- השאלה הראשונה הנשאלת היא האם אכן קיימים קווים משותפים לתושבי מדינת ישראל? האם באמת יש זהות "ישראלי/ת"? שאלה זו נוגעת בקשר המורכב בין זהות קולקטיבית לזהות פרטית.
- שאלות נוספות בסקר נוגעות להערכה של מאפיינים שונים של החברה הישראלית. מהם המאפיינים החיוביים? ומה הם המאפיינים שהיינו רוצים לשנות?
- לבסוף נשאלות שתי שאלות הנוגעות בקשר הסבוך שבין זהות יהודית לבין זהות ישראלית. מהו ההבדל בין זהות יהודית לזהות ישראלית? והאם קיימת זהות ישראלית המשותפת לכל אזרחי המדינה, כולל אזרחיה הלא־יהודים?
ז. רצוי לסיים את הפעילות בדיון במליאת הכיתה שבו יציגו התלמידים את תשובותיהם לשאלות שהוצגו בפעילות "חושבים על מה זה להיות ישראלי/ית...", וידונו בהן.