שם הפתגם הפירוש מקור הפתגם
מַרְבֶּה נְכָסִים – מַרְבֶּה דְּאָגָה. למי שיש רכוש רב יש גם דאגות רבות. הפתגם מבוסס על אמרה של חכמינו: המשנה. ( מסכת אבות, ב, ז)
אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ. מי הוא עשיר? מי שמרוצה ממה שיש לו. הפתגם מבוסס על אמרה של חכמינו. ( המשנה, מסכת אבות, ד, א)
עֲנִיֵּי עִירְךָ קוֹדְמִים אתה צריך לדאוג קודם כול למי שקרוב אליך. הפתגם מבוסס על אמרה של חכמינו. (התלמוד הבבלי, בבא מציעא דף עא, א)
דִּין פְּרוּטָה כְּדִין מֵאָה. צריך להתייחס לפרוטה אחת כמו למאה פרוטות. כלומר, צריך להתייחס לדברים הקטנים כמו לדברים הגדולים. אין לזלזל בדברים הקטנים. הפתגם מבוסס על אמרה של חכמינו. (התלמוד הבבלי, סנהדרין ח, א)
הַכֶּסֶף יַעֲנֶה אֶת-הַכֹּל. בעזרת הכסף אפשר להשיג כל דבר. לעתים קרובות משתמשים בפתגם הזה בתמיהה או בשלילה: "הכסף יענה את הכול?" - האם באמת אפשר להשיג כל דבר בעזרת כסף? הפתגם מבוסס על פסוק במקרא. ( קוהלת י, יט)
טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב. שמו הטוב של האדם (מה שחושבים עליו) חשוב יותר מנכסים ומעושר, ולכן המעשים הטובים והאופי הטוב מקנים כבוד לאדם ועדיפים על אוצרות וממון. הפתגם מבוסס על פסוק במקרא. ( קוהלת ז, א)
אוֹהֵב כֶּסֶף לֹא יִשְׂבַּע כֶּסֶף. מי שאוהב כסף ינסה תמיד להשיג עוד כסף גם אם אינו זקוק לו. הפתגם מבוסס על פסוק במקרא. ( קוהלת ה, ט)
מדריך למורה אחורה קדימה
סביבות
על האתר
כלים
שתפו
תנאי שימוש|© כל הזכויות שמורות למדינת ישראל ולעמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב gov על הגובה!