רשת האינטרנט והטלוויזיה מציעות לנו "חלונות" מופלאים. דרכם אנחנו מסתכלים על העולם ומגלים שפע של דברים מעניינים. אבל האם כל "חלון" כזה מתאים לכל אחד? או שאולי כדאי לבחור דרך אילו חלונות להתבונן ואילו חלונות מוטב שלא לפתוח?
איך לבחור את החלונות המתאימים לכם? המומחית שלנו תעזור לכם.

נעים מאוד, אני ד"ר מדיה.
אני מכירה את כל התגליות החשובות ביותר בקשר לסרטים, למשחקים לתקשורת ולילדים. הכנתי לכם משחקון שיכול לעזור לכם להחליט החלטות חשובות בזמן שאתם משוטטים ברשת או מזפזפים. במשחקון הזה, אני אספר לכם על מחקר ואתם תנחשו לאיזו תגלית הוא הוביל.


חוקר בשם יוסמן נפגש עם ילדי בית ספר והוריהם. במהלך השיחה גילה שמקצת הילדים נוהגים לצפות בסרטים אלימים ומקצתם אינם צופים בהם. בשלב הבא בדק אם יש הבדל בין ההתנהגות של ילדים שצופים בסרטים אלימים, לבין התנהגות של ילדים שאינם צופים בהם. הוא בדק אותם שוב כעבור ארבע שנים ושוב כעבור 15 שנים.

מבין שתי התוצאות האלה, לחצו על התוצאה של המחקר, לדעתכם.

יוסמן גילה שילדים שנוהגים לצפות בסרטים אלימים נוטים יותר להתנהג בדרך תוקפנית. יוסמן גילה שילדים שנוהגים לצפות בסרטים אלימים מתנהגים בדיוק כמו ילדים אחרים.


יוסמן חזר על הבדיקה הזאת עם ילדים בארה"ב, בישראל, בפינלנד ובפולין והתוצאות היו זהות. האם אתם יכולים לנחש למה ילדים שצופים בסרטים אלימים נוטים יותר להתנהג בדרך אלימה?
חוקרים נתנו לקבוצת צעירים לשחק במשחקי וידאו אלימים ולקבוצה אחרת לשחק במשחקים אחרים. אח"כ ביקשו מהם להשלים סיפור בלא סיום. בסיפור, כשסער בלם בבת אחת באור צהוב התנגשה בו מאחור מכונית.

האם היה הבדל בין הסיום שהציעו חברי כל אחת מן הקבוצות לסיפור?



לא היה הבדל ניכר


היה הבדל ניכר.


ההמשכים לסיפור שהציעו הצעירים ששיחקו במשחקי וידאו אלימים, היו תוקפניים יותר מן ההמשכים שהציעו הצעירים ששיחקו במשחקים אחרים. לדוגמה: בהמשך הסיפור ניפץ סער את חלונו של הנהג הפוגע.
למידע נוסף

מה ההסבר לתוצאות המחקרים האלה?

כשילדה או ילד, בחורה או בחור, צופים בסרט, בשבילם הסרט הוא "חלון" שדרכו הם מתבוננים על יחסים בין אנשים בעולם ולומדים עליהם. סמנו את כל הדרכים שבהן צפייה חוזרת בהתנהגות אלימה או משפילה יכולה להשפיע על ילדים:

סרטים כאלה יכולים לגרום לנו לחשוב, שהם מייצגים את כל העולם. לדוגמה: שכל האנשים פותרים בעיות באמצעות אלימות.

הם יכולים לגרום לנו לחשוב שהם משקפים את הדרך שבה העולם צריך להתנהל. לדוגמה: שגבר אמתי אמור להפעיל כוח כדי להשיג את מה שהוא רוצה.

הם יכולים להשפיע על ההתנהגות שלנו. לדוגמה: להכות כדי להשיג מה שאני רוצה או כדי לשלוט באחרים.



רועי אוהב לצפות בנינג'גו ומרבה לעשות "ספינג'יצו". נויה צפתה אתמול ב"יפהפייה הנרדמת" ורוצה להיות דומה לאורורה.


ילדים וגם מבוגרים נוהגים לחקות דמויות והתנהגויות שהם רואים. הדוגמאות להתנהגות סביבנו מלמדות אותנו על העולם ועל הדרכים להתנהל בו. חוקרים סבורים שילדים שצופים באלימות מתנהגים באלימות לעתים קרובות יותר כי התוכן האלים גורם להם לחשוב שהעולם הוא מקום מסוכן, שתוקפנות היא דרך הולמת להתמודד עם סכסוכים ועם כעס ושיש תועלת בתוקפנות.

לסיכום, רשת האינטרנט והטלוויזיה מציעות "חלונות" מופלאים שאפשר ללמוד דרכם על העולם. אבל אילו חלונות כדאי לפתוח ואילו כדאי לסגור?
חשוב לפתוח לרווחה את החלונות הנכונים והמתאימים, ולהשאיר מוגפים את החלונות הבעייתיים שמעודדים אותנו או את חברינו להיות תוקפנים.

אז מה לעשות? הציעו לילדים מה לעשות כאשר הם נתקלים בסרטים אלימים:
(סמנו את כל הדברים שכדאי לעשות)

  • כדאי לכם לשאול את עצמכם אם הסרט מתאים לכם או לא.
  • אם אתם מרגישים שהסרט אינו מתאים, כדאי להפסיק את הצפייה בו.
  • אם צפיתם בסרט וחשתם בהלה, ספרו על כך למבוגר שאתם סומכים עליו
  • כדאי להפיץ את הסרט לכל החברים וללמוד מן ההתנהגות שמופיעה בסרט.
  • כדאי לכם לזכור שזה רק סרט, והוא מציג את מה שהבמאי רצה להראות ולא את המציאות
  • כדאי לכם לזכור שהדמויות בסרט מגולמות על ידי שחקנים. אתם אינכם אמורים להתנהג כמותם
  • אם אתם חושדים שהסרט מתעד אלימות אמִתית – כדאי להתייעץ עם מבוגר ולדווח למשטרה.
  • אם ראיתם את הסרט בטלוויזיה, אתם יכולים להתלונן (פרטים בדף הבא)


ועכשיו, עברו לדף הבא כדי לגלות למי אפשר לפנות אם נתקלתם במשהו לא נעים או לא מתאים בטלוויזיה, או אם נפגעת/ הוטרדת באינטרנט.

לקריאה נוספת על הקשר בין חשיפה לאלימות במדיה לבין התנהגות אלימה, היכנסו לקישור:

http://itu.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=d9d05ea5-72c7-4469-91ad-56b15b2983bb&lang=HEB

לקריאה נוספת באנגלית על המחקרים המופיעים בפעילות, היכנסו לקישורים הללו:

http://www.psychology.iastate.edu/faculty/caa/abstracts/2000-2004/03ABDHJLMW.pdf
http://www.psychology.iastate.edu/faculty/caa/abstracts/2000-2004/02BApspb.pdf

חזרה לפעילות>>
סביבות
על האתר
כלים
שתפו
תנאי שימוש|© כל הזכויות שמורות למדינת ישראל ולעמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב gov על הגובה!