כללי |
יחידה זו עוסקת בהיבטים מתמטיים בהקשר של הקמת עסק, כמו: קביעת מחירים על פי אילוצים שונים, יחס בין עלות לרווח, הפרש בין מחיר מוצר לעלותו, ניתוח רווחים המיוצגים באמצעות תרשים וקבלת החלטות בעבור פרסום משתלם.
|
מטרות השער |
שער זה מדגיש אסטרטגיות חשיבה של תכנון, ניתוח והסקת מסקנות. הנושא המתמטי הוא חקר נתונים הכולל העלאת השערות, ניתוח תרשים, הסקת מסקנות ושינוי מהלכים בהתאם. |
מספר שיעורים מומלץ |
היחידה יכולה להתפרס על פני שלושה עד ארבעה שיעורים בכיתת המחשבים. מומלץ להיכנס למשחק לפני חלונות הלמידה ולאחר העבודה בהם, כדי להשוות את הצלחת התלמיד במשחק לפני הלמידה ולאחריה.
|
המלצות לעבודה בטרם ייכנסו תלמידים לאתר |
הפעילות באתר מבוססת על היחסים שבין עלות המוצר, המחיר שלו בשוק והרווח ממנו. ההבנה שהרווח שווה להפרש בין עלות המוצר למחירו היא המפתח להבנת המשחק. מכיוון שרוב התלמידים אינם מכירים את המושגים האלה, מומלץ לנהל דיון על כך בכיתה. מומלץ לתת לתלמידים קודם כל לשחק באופן ספונטני ואח"כ לקיים דיון בנושא ולהעלות שאלות כמו: כיצד קבעתם את המתכון לשקשוקה? כיצד הרכבתם את המחיר? האם הגעתם לרווח של 10,000 ₪? האם מצאתם קשר בין עליית מחיר השקשוקה לכמות המכירות?
|
המלצות לעבודה בעקבות הפעילות באתר |
- המשך עבודה בדפי התמיכה של האתר, המזמנים שאלות דומות בהקשרים דומים.
- בעיות מילוליות העוסקות במכירות מוצר ובניתוח תרשימים.
|
פעילות |
תאור הפעילות |
מטרות מתמטיות |
נושאים מתמטיים (כיתה) |
משחק "מסעדת השקשוקה" |
במשחק זה התלמידים מקימים ומנהלים עסק משלהם – מסעדת שקשוקה. הם קובעים את מרכיבי השקשוקה ואת מחירה, לומדים על מידת שביעות הרצון של הלקוחות שלהם ומנסים לרצות אותם – כל אלו תוך שמירה על רווחיות העסק שלהם. בסופו של יום, הם מקבלים שיקוף של כל הפעולות שלהם באמצעות תרשים המציג את כמות המכירות ותגובות הלקוחות.במהלך המשחק השחקן רואה כל הזמן התייחסות לעלויות הקמת העסק, המלאי והפרסום, באמצעות עלייה וירידה ברווחים שלו המופיעים על המסך.
|
- בפעילות זו מתרחשת הבנה של יחסים בכמה מישורים: א. הבנה של יחס בין עלות מוצר לרווח שלו – ככל שעלות המוצרים גבוהה יותר, גם הרווח צריך לעלות בהתאם, אחרת העסק יפסיד.ב. יחס בין מחיר המוצר ומספר הלקוחות – ככל שמחיר המוצר יהיה גבוה, ירד מספר הלקוחות המרוצים ובעקבות כך תהיה ירידה במכירות.
- הסקת מסקנות מתרשים. בסוף כל יום מקבל התלמיד תמונת תרשים המראה כמה הוא הרוויח באותו יום ואת חוות דעת של הלקוחות שלו. התלמיד צריך לדעת לקרוא את התרשים ולפעול בהתאם, קרי: להוריד או להעלות את המחיר, ולשנות את מרכיבי השקשוקה בהתאמה.
|
- קריאה והשוואה של דיאגרמת עמודות (ב' – ו')
- ניתוח סיכויים (ד'- ו')
|
חלון למידה - "קביעת מחירים" |
החלון מורכב משלוש לשוניות המתארות שאלות מילוליות רב שלביות: "כמה זה עולה לי?", "כמה אני רוצה להרוויח ?" ו"מה קורה כשיש תחרות". שתי הלשוניות הראשונות עוסקות בניסיונות לקבוע מחיר הוגן, שלא יבריח את הלקוחות אך עדיין יהיה רווחי. הלשונית השלישית עוסקת בתחרות בין בתי עסק והיצע וביקוש.
|
- בדיקת היחסים בין עלות, מחיר ורווח, והקישור ביניהם (המחיר הוא סכום עלות המוצר והרווח).
- הפעילויות ממחישות את הצורך בשימוש בפעולות חשבון ובאחוזים, בניהול השוטף של העסק.
|
- שאלות דו-שלביות של חיבור וכפל (ד')
- שאלות רב שלביות (ו')
- חישוב ערך האחוז (ו')
- ניתוח סיכויים (ד'-ו')
|
חלון למידה – "אז כמה הרווחתי?" |
בפעילות זו התלמיד נכנס לנעליו של בעל עסק שבוחן את התרשים שקיבל לאחר עשרה ימי עבודה בעסק. החלון מתאר שאלות מילוליות רב-שלביות הכוללות נושאים שונים כמו : ממוצע, שכיח, חישובים שהמוכר צריך לעשות אם הוא מעוניין להרחיב את העסק.
|
- ניתוח תרשים ושאלות על התרשים.
- שאלות חשיבה ורפלקציה.
|
- כפל בעשרות שלמות (ג')
- חיבור וחיסור בתחום הרבבה (ג'- ד')
- שאלות מילוליות רב-שלביות במספרים טבעיים גדולים: כפל וחיסור (ד').
|
חלון למידה – "ניהול המלאי" |
בחלון, התלמיד בתפקיד "עוזר" לבעל העסק לרכוש בחכמה, כך שהעגבניות והביצים לא יתקלקלו וייזרקו לפח. לצורך כך הוא נתקל בחישובים רבים כמו: כמה עגבניות אני אקנה לשבוע או מהי עלות הביצים, בהנחה שיהיו לי חמישים לקוחות ביום?
|
- שאלות מילוליות בנושא כפל וחילוק.
- ניתוח סיכויים באמצעות הצבת שאלות היפותטיות כמו: ניבוי מספר לקוחות לתקופה מוגדרת. אם יהיו לי X לקוחות , כמה ביצים אני צריך לרכוש או: אם פלפל נשמר טרי במקרר לאורך שבוע, כמה פלפלים אני צריך לקנות בשבוע על פי המתכון?
|
- שאלות מילוליות כפל וחילוק (ג')
- כפל בעשרות ובמאות שלמות (ג')
- ניתוח סיכויים (ד'- ו')
|
חלון למידה- "הפרסום באמת עובד?" |
בחלון זה מוצעים שלושה מסלולי פרסום לפיצרייה: באמצעות אינטרנט, באמצעות שלט חוצות ובאמצעות מודעה בעיתון. דרך השוואת ממוצעי הרווחים, התלמידים בוחנים איזה מסלול משתלם יותר לאורך זמן.
|
- התמודדות עם בעיות השוואה במספרים גדולים ובעיות דו-שלביות.
- עבודה עם נתונים המיוצגים באמצעות דיאגרמת עמודות.
- קבלת החלטות על סמך בדיקת ממוצעי רווחים וחישובי עלות מול תועלת.
|
- שאלות השוואה במספרים גדולים (ד')
- שאלות דו-שלביות מהסוג של : aXb+c (ד')
- ממוצע (ה')
- הסקת מסקנות מתרשים (ה'- ו')
|