- היכרות עם תכנית "איפה הכסף?"
- התכנים המתמטיים בתכנית
- המלצות ודגשים בהוראה
- רמות קושי
- מיפוי הפעילויות על-פי תכנית הלימודים במתמטיקה
היכרות עם תכנית "איפה הכסף?"
מאז ומתמיד היה לכסף קשר ישיר לפעולות מתמטיות ואף נדמה שהעיסוק בכסף מאפשר לתלמידים להתמודד עם תכנים מתמטיים מופשטים ביתר קלות.
"איפה הכסף?" היא תכנית לימוד מקוונת, המקנה לילדים בגילאי 6–13 מיומנויות שימוש בכסף. התכנית מיועדת לתלמידים בכיתות א'–ו', וביסוד התכנית עומדים הכישורים והמיומנויות המתמטיות הנדרשים על פי תכנית הלימודים במתמטיקה לבתי הספר היסודיים. נושאי התכנית תואמים את התפיסה הרעיונית של תכנית הלימודים במתמטיקה, לפיה "יש לקשר את הנושאים הנלמדים למקצועות אחרים הנלמדים בבית הספר ולחיי היום-יום" (תכנית הלימודים עמ' 4).
הנושאים המתמטיים בתכנית
התכנית מכילה עשרה משחקים מרכזיים בנושאים פיננסיים כגון: משתמשים בכסף, ניהול עסק, צרכנות נבונה, כסף במשפחה, חיסכון וכן כסף במדינה. הסביבה היא מעין עולם זוטא שבו יוכלו התלמידים ללמוד ולהבין, דרך פעילויות בכלים דינאמיים, מושגים ומיומנויות מתמטיים שיוכלו לעזור להם בחיי היום-יום כמו: המרה ופריטה – בהקשר של חישוב עודף במשתמשים בכסף; חישובי כדאיות ורווחים – בהקשר של ניהול עסק או בהקשרים של צרכנות נבונה. לכל המשחקים מתלווים חלונות למידה אשר באים לפרק את המיומנויות המתמטיות הספציפיות למשחק, להרחיב אותן ולעבד אותן לעומקן, כך שתתרחש למידה משמעותית. חלונות הלמידה עוסקים בנושאים רבים מתוך תכנית הלימודים כמו: מנייה, פעולות החשבון, חקר נתונים, פתרון בעיות, שאלות אינטגרטיביות, אומדן, ניתוח סיכויים והשוואתם, שאלות מילוליות, מספרים גדולים, ממוצע, אחוזים, מספרים עשרוניים ועוד. הם מדגישים יכולת חישוב בעל פה תוך שליטה בעובדות היסוד ובאלגוריתמים חישוביים, העלאת השערות, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, יצירת חלופות תוך מתן כמה פתרונות לבעיה אחת, חשיבה רפלקטיבית ויכולת שיפוט וחקר.
חלונות הלמידה יכולים להוות פעילויות עצמאיות בהתאם לנושאים המתמטיים או לחלופין לשמש בתור פעילות מקדימה למשחק. דפי התרגול המצורפים לתכנית מאפשרים למורים להמשיך את העבודה בנושאים הנלמדים בתוך הכיתות באופן ספיראלי ולאורך כל השנה, ובכך מאפשרים יצירת המשכיות בלמידה.
חלונות הלמידה יכולים להוות פעילויות עצמאיות בהתאם לנושאים המתמטיים או לחלופין לשמש בתור פעילות מקדימה למשחק. דפי התרגול המצורפים לתכנית מאפשרים למורים להמשיך את העבודה בנושאים הנלמדים בתוך הכיתות באופן ספיראלי ולאורך כל השנה, ובכך מאפשרים יצירת המשכיות בלמידה.
המלצות ודגשים בהוראה
הוראה בהקשר, כפי שהיא באה לידי ביטוי בתכנית "איפה הכסף?", קושרת את המתמטיקה
לחיי היום-יום של התלמיד, ובכך יוצרת רלוונטיות ועניין בלמידה תוך מעורבות רבה יותר של התלמיד. תהליך הלמידה מצריך מהתלמידים לזהות את האנלוגיה בין בעיות מתמטיות מהתחום הפיננסי לבעיות מתמטיות דומות מתחומים אחרים.
להלן כמה המלצות אופרטיביות:
א. קיום שיח מתמטי לפני או אחרי הפעילות, שעיקרו דיון בתהליכי החשיבה של התלמידים וההבנות שהגיעו אליהן במהלך המשחקים. מחקרים מתחום המתמטיקה הראו קשר בין הוראה המעודדת שיח כזה לבין בניית הידע של התלמידים בצורה רפלקטיבית ומתוך מודעות לפעולותיהם. שיח מעין זה מהווה עיבוד נוסף עמוק יותר של התכנים המועברים במשחק ומקדם את הבנת המשמעויות העומדות מאחורי הפעולות והמושגים המתמטיים.
ב. בתהליך הקישור יש למורה תפקיד חשוב ומכריע בחיבור בין "שפת ההקשר" לשפת המתמטיקה. לשם כך נבנו חלונות הלמידה ומאגר דפי העבודה, אשר נותנים מסגרת רחבה ביותר למיומנויות הספציפיות שהמשחק עוסק בהן, ויסייעו למורה ביצירת המשכיות של תהליך הלמידה בכיתה.
להלן דוגמה של מסך הכניסה למשחק והכניסות לחלונות הלמידה.

שער לדוגמה: משתמשים בכסף

משחק הגלידרייה:
משחק זה מדמה סיטואציית משתמשים בכסף מהחיים האמיתיים. השחקן נדרש לקבל את הזמנות הלקוחות, להכין אותן, לחשב את עלות ההזמנה, לקבל את הכסף ולתת עודף. מטרת המשחק היא לבצע כהלכה את מספר ההזמנות הרב ביותר בזמן נתון, כדי להרוויח כמה שיותר כסף באותו זמן.
כיוון שחלונות הלמידה נבנו מתוך חשיבה שהתלמיד ישחק בצורה מושכלת ולא יסתפק במהלכים של ניסוי וטעייה בלבד, מומלץ להיכנס לחלונות לפני המשחק. אם נתבונן בחלונות הלמידה של משחק הגלידרייה נראה שכל חלון עובד על מיומנות אחרת:
א. "הכספת" - משחק העוסק בזיהוי השטרות והמטבעות ובתרגומים משפת הכסף לשפת המתמטיקה ולהפך. דפי העבודה הנלווים לו עוסקים בתרגומים ממילים למספרים וממספרים למילים ברמה מופשטת יותר.
ב. "האם תוכלו לפרוט לי?" - משחק המתרגל פריטה של סכומים למטבעות שונים ועוסק בעיקר בפירוקם של מספרים לחלקים קטנים יותר. פירוק מספרים חשוב לפיתוח היכולת לראות בו-זמנית הן את השלם הן את חלקיו מכמה נקודות מבט.
ג. "עודף, הצילו" - משחק שעוזר לתרגל נתינת עודף בזריזות, דבר המקנה יכולת חישוב מהירה בעל פה.
ד. "החזרת עודף" - משחק המקנה אסטרטגיות מהירות לחישוב עודף בעל פה ומתבסס על דרכים יעילות לחישוב.
שער לדוגמה: ניהול עסק

משחק השקשוקה:
משחק זה מאפשר לילדים להתנסות בניהול עסק משלהם. המשחק מוביל אותם דרך צמתים משמעותיים בניהול עסק כמו: קביעת מחיר למוצר הנמכר;
הצורך להשביע את רצון הלקוחות; רכישת מלאי עבור המוצרים, כך שמצד אחד – לא יחסר ומצד אחר – לא ייזרק לפח וכמובן:
שיקוף המכירות בסופו של כל יום. כל אלו יחד מאפשרים לתלמידים להבין את המרכיבים החשובים בניהול עסק.
חלונות הלמידה של משחק הקמת העסק הם:
א. "קביעת מחירים" - עוסק בקביעת מחירים והשיקולים שיש להביא בחשבון בעת קביעתם. החלון עוסק בעיקר בפעולות הכפל והחיבור.
ב. "אז כמה הרווחתי?" - עוסק בניתוח דיאגרמת נתונים על אודות רווחים של מוכר השקשוקה. הילדים מבינים את הצורך בניתוח הדיאגרמה כדי להגדיל את הרווחים היומיים שלהם.
ג. "ניהול המלאי" - עוסק בחישובי מלאי כמו: 'כמה פריטים עלי להזמין אם יש לי כמות מסוימת של לקוחות'. החלון מזמן סיטואציות מחיי היום-יום, לדוגמה: לעתים יש עלייה במחירי העלות ולכן יש צורך להעלות את מחירי המוצרים בהתאמה.
ד. "הפרסום באמת עובד?" - עוסק בבחינת מסלולי פרסום שונים ובדיקת יעילותם בעזרת חישובים לטווח ארוך וניתוח נתונים.
כאמור, חלונות הלמידה הם חיוניים למשחק יעיל בהמשך. תרגול מקדים בחלונות הלמידה יכול להקל על התלמידים במשחק, שבמהלכו יידרשו להפעיל את כל המיומנויות בו-זמנית בלחץ של זמן. בשלב הבא, לאחר ששיחקו במשחק כמה פעמים, מומלץ לחזור ולהיכנס לחלונות הלמידה כדי לשפר את המהלכים בהמשך המשחק ולהרוויח יותר. חלונות הלמידה בנויים באופן משחקי אך עדיין הם מדורגים מאוד ומאפשרים לתלמידים לבנות את הידע שלהם תוך חוויית הצלחה ותחושת ביטחון.
רמות קושי
בדרך כלל רמות הקושי בחלונות הלמידה מאופיינות בתחום המספרים ובמורכבות של הסיטואציות. מסלול המתלמדים הוא הקל ביותר, ובדרך כלל מתאים לכיתות א'–ב', אחריו מסלול העובדים, המתאים לכיתות ג'–ד' ואחרון מסלול אחראי המשמרת, המתאים לכיתות ה'–ו'. תלמידים מתקדמים יכולים לנוע בין המסלולים ולנסות את כוחם במשחק ובחלונות הלמידה.
טבלה זו מרכזת בעבורכם את כל החלונות דרך הנושאים המתמטיים שלהם על פי תכנית הלימודים במתמטיקה.