על הגובה > סבבה > מידע סביבתי > תחבורה > הטיפול בנזקים מהתחבורה

תאי דלק

 
כלי רכב הפועלים על תאי דלק הם, למעשה, חשמליים. את האנרגיה החשמלית הם מקבלים לא מסוללה אלא מתא דלק.


רכב שטח של חברת ניסן, המונע באמצעות תאי דלק (הרכב מורם לצורך הדגמה).
צילום: אבי מושל, המשרד להגנת הסביבה.


תאי דלק נמצאים בשימוש של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א). אמנם הטכנולוגיה של תאי דלק עדיין אינה מפותחת, אך היא מתפתחת במהירות, וצופים לה עתיד מבטיח.

מהו תא דלק?

סוללה חשמלית אוגרת אנרגיה חשמלית. לעומת זאת, תא דלק מייצר אנרגיה חשמלית. הייצור נעשה מדלק מימני.

איך תא דלק פועל?

תאי הדלק מייצרים אנרגיה בתהליך כימי: התרכבות של היסודות מימן וחמצן. תהליך זה משחרר אנרגיה חשמלית, והתוצר הוא פשוט ונקי – מים!
כל תא דלק מייצר רק מעט מאוד אנרגיה חשמלית (רק פחות מוולט אחד). לכן, כדי לייצר את כמות האנרגיה החשמלית הדרושה להפעלת מנוע, יש צורך בתאי דלק רבים מאוד.

איך מייצרים את המימן הדרוש לתאי דלק?

את המימן מייצרים מדלקים המכילים מימן, כגון: בנזין, מתאנול או גז טבעי. ומאין לוקחים את החמצן הדרוש לתגובה הכימית? החמצן מגיע מהאוויר.

היתרונות של תאי דלק (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  ידידותיות לסביבה - תא דלק נקי מאוד ופולט לסביבה רק מים. אמנם תהליך הייצור של מימן מדלקים פולט מזהמים, אך בכמות קטנה מאוד. מנוע המופעל בתא דלק הוא שקט מאוד.
  יעילות - המנוע יעיל פי שניים או פי שלושה.
  זמן תדלוק – התדלוק במימן מהיר יותר מהטעינה של סוללה ברכב חשמלי.
  נוחות העיצוב – ניתן לארוז את תאי הדלק בצורות שונות, וזה מקל על עיצוב הרכב.

החסרונות של תאי דלק (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  מחיר - תאי הדלק יקרים.
  בטיחות – המימן הוא גז דליק ביותר ומסוכן בשימוש.
  תדלוק –לא ברור עדיין איזו תשתית ("תחנות דלק") תתאים לתדלוק כלי רכב במימן משתי סיבות: 1. המימן הוא מסוכן באחסון ובשימוש; 2. קשה לשמור את המימן במצב דחוס.

סביבות
על האתר
כלים
שתפו