על הגובה > סבבה > מידע סביבתי > תחבורה > הטיפול בנזקים מהתחבורה

דלקים חלופיים

  
גז טבעי

גז טבעי הוא קל מהאוויר, ומפיקים אותו מעומק האדמה. המרכיב העיקרי בגז הטבעי הוא גז המתאן. הגז הטבעי הוא דלק חלופי לבנזין בתחומים שונים: בבישול, בהסקה ובמנועי שרפה פנימית (למשל, של כלי רכב). השימוש בגז הטבעי בעולם נפוץ ביותר וכלי רכב, המונעים בגז טבעי, נמכרים בהצלחה מרובה.


מכונית משטרתית באזור לוס אנג'לס שבארצות הברית, המונעת בגז טבעי.
מיכל הגז מותקן בחלק האחורי של המכונית.


היתרונות של הגז הטבעי (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  ידידותיות לסביבה - גז טבעי נשרף באופן נקי, כמעט ללא פליטה של חלקיקים, ופולט הרבה פחות פחמן חד-חמצני. כלי רכב, המונעים בגז טבעי, שקטים יותר מאלה המנעים בבנזין או בסולר.
  שכיחות - בארצות-הברית ובקנדה יש מרבצים גדולים של גז טבעי.
  בטיחות בשימוש - כלי רכב המונעים בגז טבעי נחשבים בטיחותיים מאוד.
  מחיר - מחירו של הגז הטבעי זול.


החסרונות של הגז הטבעי (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  סרבול - כלי הרכב צריכים לשאת מכלי גז גדולים וכבדים.
  מהירות וטווח נסיעה - כלי הרכב אטיים יותר, וטווח הנסיעה שלהם קצר יותר.
  תדלוק - כדי להשתמש בגז טבעי צריך להכין תשתית מיוחדת לתדלוק. התדלוק בגז טבעי אטי מאוד. בארץ אין כיום (2004) אפשרות לתדלק בגז טבעי.
 

    גפ"מ

גפ"מ הם ראשי התיבות של גז פחמימני מעובה. גפ"מ מוכר יותר בשמו העממי גז בישול, והוא מורכב מתערובת של הגזים בוטאן ופרופאן. הגפ"מ מיוצר בדרך כלל כתוצר לוואי של תעשיית זיקוק הנפט או עיבוד הגז הטבעי. לשימוש בגפ"מ כדלק חלופי לתחבורה יש עתיד מבטיח בשל היותו היותו זול, זמין ובעל פליטת מזהמים נמוכה. בעולם יש כבר יותר ממיליון כלי רכב, המונעים בגפ"מ (בעיקר באיטליה). בארץ החל משנת 2001 קיים היתר להשתמש בגפ"מ כדלק לרכב ובשנת 2003 אושרה הקמת עמדות לתדלוק גפ"מ במסגרת תחנות הדלק.


תדלוק רכב בגפ"מ

היתרונות של הגפ"מ (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  ידידותיות לסביבה - בשימוש בגפ"מ במנועי שריפה פנימית במקום סולר או בנזין נפלטים פחות מזהמים כמו פחמן חד-חמצני, תחמוצות חנקן, חלקיקים ופחמימנים. רכב, המונע באמצעות גפ"מ הוא שקט יותר מרכב, המונע בדיזל.
  נוחות בייצור ובתדלוק – ניתן להסב מנוע בנזין לשימוש בגפ"מ בהתאמה פשוטה בלבד ולבחור בין תדלוק בבנזין או תדלוק בגפ"מ על ידי לחיצה על מתג. הסבה של כלי רכב, המונעים בדיזל, לשימוש בגפ"מ היא מסובכת ויקרה יותר.
  תחזוקה פשוטה והארכת חיי הרכב - השימוש בגפ"מ מאריך את חיי המנוע ואת חיי צנרת הפליטה וחוסך בעלות התחזוקה של הרכב.
  מחיר - הסבת רכב, המונע בבנזין או בסולר, לשימוש בגפ"מ, עולה כסף אך לטווח הארוך חוסכת כסף רב בגלל הארכת חיי המנוע ובגלל חיסכון במסים.
  בטיחות – רכב המונע בגפ"מ בטוח לפחות כמו רכב המונע בבנזין או בסולר.
  זמינות – קיימת בארץ כבר תשתית לאספקה של גפ"מ, המשמש כגז לבישול ולהסקה, ולכן הוא זמין יותר מדלקים חלופיים אחרים.
 

   ביודיזל

ביודיזל הוא תחליף לסולר. מייצרים אותו משמנים, שמקורם בחי או בצומח. את הביודיזל אפשר לייצר גם משמנים משומשים (שמן טיגון משומש, שומן בעלי-חיים וכדומה), ואפשר לעשות זאת אפילו – בבית!

לתדלוק של כלי רכב ניתן להשתמש בתערובת של סולר עם ביודיזל או בביודיזל נקי.

היתרונות של הביודיזל (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  חיסכון באנרגיה - ביודיזל הוא מקור אנרגיה מתחדש (שלא כמו הסולר, שהוא מקור אנרגיה מתכלה).
  קל לייצור - תהליך הייצור של הביודיזל משמנים או משומנים הוא פשוט וזול יותר.
  ידידותיות לסביבה - שימוש בביודיזל מפחית את זיהום הסביבה, כי הבעירה פולטת פחות פחמן חד-חמצני, פחות תרכובות של גפרית ופחות חלקיקים.
  הפחתת התלות בדלקים מיובאים - שימוש בביודיזל יכול להפחית את התלות שלנו בדלקים המיובאים ממדינות אחרות, כי ניתן לייצר אותו ממשאבים המצויים בשפע.
  הגברת המיחזור- הפקת ביודיזל משמנים משומשים (מִחְזוּר) מפחיתה את הנזקים לסביבה, שהם תוצאה של השלכת השמנים המשומשים.
  נוחות בייצור ובתדלוק - ניתן לתדלק רכב דיזל רגיל בתערובת של סולר עם ביודיזל, בלי צורך בשינויים במנוע. בביודיזל ניתן לתדלק בתחנות דלק רגילות.
  בטיחות בשימוש - ביודיזל הוא דליק פחות, והוא נוח ובטוח לשימוש.


החסרונות של הביודיזל (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  נזקים לסביבה - רכב דיזל, המתודלק בביודיזל, עלול לפלוט יותר תחמוצות חנקן


אתאנול (כהל אתילי)

מן הדלקים החלופיים באתאנול משתמשים הכי הרבה. האתנול הוא כוהל, שמייצרים, בדרך כלל, מתירס. שיטת הייצור דומה לזאת של ייצור... בירה.

היתרונות של האתאנול (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  חיסכון באנרגיה - האתאנול הוא מקור אנרגיה מתחדש – ניתן לגדל תירס (או גידולים אחרים מהם מפיקים אתאנול) בכמויות בלתי-מוגבלות.
  הפחתת התלות בדלקים מיובאים - שימוש באתאנול מפחית את התלות בדלקים מיובאים, כי ניתן לייצר אותו מתירס, שמגדלים בארץ.
  ידידותיות לסביבה - כמות הגזים הרעילים הנפלטת ממנוע אתאנול, קטנה בשליש עד במחצית מכמות הגזים הנפלטת ממנוע בנזין, והמנוע גם יעיל יותר. אין פליטות של חומרים מסרטנים.
  נוחות בייצור ובתדלוק- בכלי רכב המונעים באתאנול, אפשר להשתמש גם בבנזין, בלי צורך בשינויים במנוע. ניתן לתדלק באתאנול בתחנות דלק רגילות.


החסרונות של האתאנול (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  מחיר - ההפקה של האתאנול יקרה.
 

   מתאנול

המתאנול (כוהל מתילי) הוא נוזל חסר צבע, רעיל ודליק, ומייצרים אותו מגז טבעי, מפחם או מעץ.

היתרונות של המתאנול (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  בטיחות בשימוש - דליק פחות מבנזין.
  מחיר - ניתן לייצר אותו מגז טבעי בזול ובקלות יחסית. אמנם מחירו יקר יותר, אך הוא צפוי לרדת.
  ידידותיות לסביבה - כמות הגזים הרעילים הנפלטת ממנוע מתאנול, קטנה בשליש עד במחצית מכמות הגזים הנפלטת ממנוע בנזין, והמנוע גם יעיל יותר. אין פליטות של חומרים מסרטנים.
  נוחות בייצור - ניתן לייצר בקלות מכוניות המונעות במתאנול וגם בשילוב עם בנזין.


החסרונות של המתאנול (בהשוואה לכלי רכב מונעים בבנזין):

  טווח מוגבל - טווח הנסיעה קצר יותר.
  רעילות - רעיל מאוד, אך ניתן להגביל את הסכנה על-ידי עיצוב בטוח של המוצר. אמנם מנועי מתאנול פולטים חומר רעיל (פורמלדהיד), אך שימוש בממיר קטליטי מפחית את הסכנה.
  רגישות למזג האוויר - במזג אוויר קר יש קשיים בהתנעת המנוע; הוספת בנזין למתאנול פותרת את הבעיה.

  

סביבות
על האתר
כלים
שתפו