מדריך למורה
מדריך למורה
בחירת היצירות באתר
היצירות מגוונות (שירים, סיפורים ופרקים מספרים), עוסקות בנושאים שונים ומתאימות לטעמים שונים ולבני גיל שונה. במכוון לא ציינו באתר את הגיל שלו מתאימה יצירה. בעינינו יצירה טובה שמתאימה לילד צעיר, טובה גם למבוגר ממנו. את הכיתות שאליהן מתאימה היצירה אנו מציינים רק במדריך למורה. אבל, כמובן, גם ילדים מבוגרים יותר יכולים ליהנות מיצירות שכביכול נועדו לכיתות הנמוכות.
כל היצירות נבחרו בקפידה ממיטב ספרות הילדים: יש להן ערך אמנותי אסתטי. נמנענו מ"ספרות מגויסת". בחרנו יצירות שיש בהן מורכבות, והן יכולות לעורר דיאלוג ולגרום לתנועת הנפש מאחר שהן מזמינות שפע של תגובות ומגעים. היצירות מעלות נושאים שיכולים להדהד רגשית, ומציגות בעיות וקונפליקטים בעיות שעשויים לעלות בקרב הילדים, בעיקר בתנאי לחץ ומצוקה, אך גם בימי רגיעה.
ביצירות שנבחרו קשת של נושאים ורגשות:
- מלחמה - בדגש על התמודדות עם הפגזה בעורף (ילדי האזעקות, יומן מן החדר האטום, ידידי גבול)
- פחדים - דמיוניים וממשיים (חיית החושך, הבוגארט, ילדי האזעקות, יומן מן החדר האטום)
- הפחד מהזר והסכסוך היהודי-ערבי (ידידי גבול)
- שכול ואבדן (ציפור של אף אחד)
- דרכי התמודדות:
- אומץ לב (חיית החושך, הבוגארט, ילדי האזעקות, יומן מן החדר האטום)
- הומור (יומן מן החדר האטום, הבוגארט, שלוש משאלות)
- הבעת רגשות (נשיקה בכיס)
- עזרה לזולת (ילדי האזעקות, ידידי גבול)
- משאלות ותקוות (שלוש המשאלות, נשיקה בכיס)
- נקודת מבט חיובית (משקפיים ורודות)
- ידידות ותמיכה חברתית ומשפחתית (הבוגארט, ילדי האזעקות, ידידי גבול)