עומס תנועה ופקקים
זמן ועצבים
האם ידעתם שבישראל הנהגים מבזבזים מדי יום 7.1 מיליון שעות בנסיעה אל מקום העבודה וממנו?
להגיע מהר ובלי להתעצבן...
האופניים זכו בתואר: אמצעי התחבורה המהיר ביותר בעיר!
צילום: סער יעקב. באדיבות ארכיון לשכת העיתונות הממשלתית
העומס בדרכים הוא אחת מבעיות התחבורה בעולם המודרני, בעיקר באזורים המאוכלסים בצפיפות. אמנם באזורים המרוחקים יותר, שמעט אנשים גרים בהם, אין עומס בדרכים, אך התושבים שם תלויים ברכב פרטי כדי לנוע ממקום למקום.
עומס התנועה משפיע לרעה על איכות הסביבה, על הבריאות ועל איכות החיים שלנו: הוא גורם לבזבוז של זמן יקר, לזיהום האוויר, לרעש ולתאונות.
מדוע אנחנו תקועים בפקק?
לעומס בדרכים מספר גורמים. הנה כמה מהם:
- רובנו מעדיפים נסיעה ברכב הפרטי על נסיעה בתחבורה הציבורית וגם על כל אמצעי תחבורה אחר (למשל אופניים) או על הליכה ברגל.
- בכל שנה יש במדינות רבות יותר אנשים, יותר כלי רכב, ומספר כלי הרכב הפרטיים לנפש עולה.
- מערכת יעילה של תחבורה ציבורית שתפחית את העומס בכבישים היא דבר מורכב ויקר מאוד. במדינות רבות אין לממשלות ולרשויות די אמצעים כדי להשקיע במערכות יקרות כאלו, וכך תשתיות התחבורה הישנות אינן מספקות את הצרכים החדשים של התושבים.
- במדינות מפותחות, אוכלוסייה גדולה של אנשים מרוכזת בערים גדולות וסביבן. באזורים אלה נמצאים מרכזי התעסוקה, המסחר, הבידור, משרדי הממשלה ועוד. מסיבה זו, רוב התנועה מתרכזת באזורים הצפופים הללו ויוצרת מפגעים סביבתיים.
האם פיתוח התשתיות לכלי רכב יפתור את הבעיה?
יש המציעים לפתח תשתיות נוספות לכלי רכב (לסלול עוד כבישים, עוד מחלפים ועוד מגרשי חניה), כדי להדביק את העלייה העצומה במספר כלי הרכב ובכך להפחית את העומס בדרכים. אך לדעת רבים, פתרון זה פוגע באיכות הסביבה, הוא אינו מספק ועלול ליצור בעצמו בעיות תחבורה. למשל:
- פיתוח של תשתיות נוספות לכלי רכב יפגע באופן קשה בשטחים הפתוחים ויגביר את המפגעים: זיהום אוויר, רעש, תאונות ועוד.
- אם יפתחו רק את התשתיות לכלי רכב פרטיים, בלי להשקיע בפיתוח תחבורה ציבורית ואמצעי תחבורה נוספים, אנשים ימשיכו להעדיף את הנסיעה ברכב הפרטי. כך מספר כלי הרכב הפרטיים ימשיך לעלות בקצב גבוה, וכך בעיית התחבורה תלך ותחמיר...